Sunday, September 10, 2023

Pidato: "Al-Qur'an Asas Kelestarian" - Majlis Tilawah Al-Qur'an PETRONAS SKA 2023




Alhamdulillah, tahun ini berpeluang lagi turut serta MTAQ PETRONAS, kali ini masuk lagi dalam kategori Murattal (bacaan + pidato). 


Antara manfaat peribadi bila join pertandingan macam ni, kita "paksa diri" untuk melatih, mengasah dan mengembangkan teknik ucapan & public speaking, serta belajar dan selidik untuk siapkan skrip yg padu untuk disumbat ke dalam 7 minit. 

 

Semenjak research utk skrip ni, saya sendiri pun baru belajar maksud perkataan "lestari". Dari dulu, Selalu dok dengar perkataan ni dalam drama Melayu & lagu rock kapak tapi tak pernah faham apabende istilah lestari ni. 


Rupa2nya maksud lestari ni something yg tidak berubah, terpelihara seperti asal, dan kekal. Check terjemahan dalam English, baru perasan.. "Sustainability" Rupa2nya. Paduhal 🀣. Jadi, Tema MTAQ tahun ni literally means "Al-Qur'an: Foundation of Sustainability".

Nice. This theme, I like πŸ˜πŸ“–πŸ‘πŸΌ. Banyak perspektif yg kita dapat kupas sekitar Tema ni, Masha Allah. 


Syabas kepada semua peserta yang menunjukkan "Courage to Act" mereka step up untuk turut serta dalam musabaqah ini. Simply By virtue of signing up and showing up, korang memang hebat. Tahniah kpd pemenang2.. Jumpa di Kuching utk peringkat Borneo, insha Allah.

All the best & BarakAllah feekum!


No comments: