Friday, October 27, 2023

Majlis Tilawah Al-Qur'an Peringkat PETRONAS 2023: "Al-Qur'an Asas Kelestarian" | 25-26 Oktober, INSTEP, Terengganu

 



"Kalau tak dapat Naib Johan pun, Johan pun jadi lah"


Demikian lah kata-kata semangat "reverse psychology" yang saya selalu ucapkan kepada sahabat2 saya yang turut serta dalam MTAQ. 


Plot twist: Tahun ni, dua2 saya tak dapat 🤣


Alhamdulillah, tahun ni bagi kategori Murattal, saya dapat meraih tempat ke-3 🥉. Persaingan tahun ni amat sengit.. Saya ingat saya dah beri yang terbaik dan minimize kesilapan dah, siap habis pidato sebelum buzzer. Tapi tewas juga dengan dua peserta hebat.. Saudara Hazwan (Zon Tengah, KL) dan Firdaus (Zon Pantai Timur), Masha Allah, terbaik.. allahumma barik. Semoga tetap terus istiqamah dalam Al-Qur'an. 


Alhamdulillah saya ucapkan ribuan Terima kasih kepada sahabat se-kontinjen saya dari Zon Sarawak atas sokongan, dan saya bagi focused recognition kepada tuan Rumah INSTEP atas hospitality mereka. Mantap, sangat terurus, dan banyak effort extra mereka buat untuk tetamu.. Sediakan bas dan jadual untuk jalan2 tour local attraction, hidangkan makanan local yang lazat, termasuklah ICT. 

Saya pun baru belajar istilah baru ni.. ICT. 


Amende ICT? 

La, Ikan (goreng) Celup Tepung Rupa2nya 🤣😋


Note to organizers. Ada baiknya juga venue MTAQ di INSTEP ni Jauh dari hotel penginapan peserta (Paya Bunga Hotel di Kuala Tganu) di tempat yg tak byk sgt servis E-hailing.

Biasanya kalau venue MTAQ sama tempat dengan tempat penginapan, selalunya peserta ada tendency buat hal masing2 n tak layan sangat majlis lain. Datang untuk giliran, baca, ciao.   


Jadi utk MTAQ tahun ni, peserta terpaksa ikut jadual bas, dan "terpaksa" turut serta stay kat majlis sepenuhnya, sampai habis. In a way, mcm kurang convenient. Tapi result majlis: Ramai quorum, Meriah la jadinye. Well played 😁. Kita pun seronok dpt berkenalan dan networking dengan sahabat2 baru.. Mengambil inspirasi dari Sahabat2 lain yang hebat2 dalam kompetensi Al-Qur'an, dan yang cemerlang mendidik anak2 mereka dalam Qur'an.


Tahniah & Syabas kepada semua pemenang, terutama sekali kepada sahabat2 saya saudara Awang, juga kepada bapaw hebat, Syahnaz, Adzmin, dan Madzalan atas kejayaan anak2 mereka dalam kategori Hafazan ❤️. Allahumma barik. Semoga kita semua sentiasa istiqamah dalam Kitab Allah dalam mempelajarinya, menghafalnya, mengamalnya, dan mengajarkannya.  


Jumpa lagi tahun depan insha Allah. Bapak2 pun, join skali jom. Kalau tak dapat tempat ketiga, dapat Johan pun jadi la.. 🤲🏼

No comments: