Tuesday, December 12, 2023

🤲🏼🧒🏻 Tatkala Anak Nakal: Doakannya




Ibu kepada As-Sudais menanamkan satu tabiat yang menarik: bila anaknya nakal, dia akan sound: “semoga engkau menjadi imam Masjidil Haram!”


Sebagai ibu bapa, kita kena sedari, doa kita terhadap anak2 kita adalah mustajab. 


Rasulullah ﷺ bersabda:

ثَلَاثُ دَعَوَاتٍ يُسْتَجَابُ لَهُنَّ، لَا شَكَّ فِيهِنَّ: دَعْوَةُ الْمَظْلُومِ، وَدَعْوَةُ الْمُسَافِرِ، وَدَعْوَةُ الْوَالِدِ لِوَلَدِهِ


Maksudnya: “Tiga doa yang mustajab dengan tidak syak lagi padanya: 


1. Doa seorang yang dizalimi, 

2. Doa seorang yang bemusafir dan 

3. Doa ibu bapa kepada anaknya.” 


(Riwayat Ibn Majah (3862) - Syeikh Syu’aib al-Arna’outh menilai hadith ini sebagai hasan li ghairihi) 


Anak2 memang akan ada perangai mereka. Itu naluri & fitrah yang Allah Ciptakan dalam mereka. Nak ubah mereka, tak senang. Sebaliknya, apa yang lebih doable: Ubah sikap KITA sebagai parent. Edjas sikit, respons kita kepada anak bila mereka nakal.


Buanglah kata-kata yang buruk seperti “anak derhaka”, “budak tak guna” daripada kamus kita. Sebaliknya, latihlah diri kita untuk reverse psychology, dan doakan agar anak kita menjadi seorang yang hebat bila diorg buat hal.

Bila kacau adik, rosakkan barang rumah, buat bising, kita training diri kita untuk sound anak kita dengan ungkapan seperti “haihh hafiz Quran ni”, “ulamak betul la kau ni”, “abang imam, abang imam”, atau “aduh… mufti, mufti”


Cakap ulang2… barangkali dalam ulangan kita tu, terlintas niat ikhlas mendoakan mereka. Dan dalam berkali-kail mereka nakal itu, banyaklah doa kita.. lama-lama, who knows apa jadi? Who knows, bagaimana Allah kabulkan doa kita, wahai ibu dan ayah sekalian? Entah2 mereka jadi manusia hebat dalam masyarakat, di sisi Allah… disebabkan tabiat doa kita ni. 


Bayangkan perspektif ibu kepada As-Sudais ni.. melihat anak nakalnya yang bernama Abdul-Rahman… berulang-kali sound dia agar menjadi imam. Siapalah yang menjangka, dia betul2 akan jadi imam besar? Bukan sekadar imam, tetapi imam Masjidil Haram!


Demikianlah hebatnya doa ibu dan ayah. 


Jangan lupa sentiasa doakan untuk anak anda k!

No comments: